LittleMizzMe

Diplomatstaden

Kategori: Hus

Jag är väl medveten om att följande objekt kan tyckas som storhetsvansinne. Även om det kanske inte är Pemberley (funnit mig själv djupt försjunken i Jane Austen de senaste kvällarna), så visst har väl denna hänförande byggnad från 1919 gjort sig förtjänt av en andra eller tredje placering?
 
På såväl utsida som insida har stil och utförande bevarats och jag måste säga att byggnaden innehar och återspeglar influenser från den svenska nationalromantiken och klassicismen. Den friköpta tomten mäter inte mindre än 1.992 kvm och inramas av murar och staket. Med andra ord - gott om plats att planera en trädgård. Den vackra byggnaden i sig omsluter en sten och gräsbelagd innergård likt ett atrium.
 
Byggnaden i sig är på ödmjuka 1.721 kvm och födelad på två plan vilka återfinns mellan en inredd vind och källare. De praktfulla rummen passar utmärkt för större och mindre sociala tillställningar och de finns ett flertal salonger samt en stor matsal samt ett bibliotek i originalutförande vilket har utsikt mot Djurgårdsbrunnsviken. På det övre planet finns ett flertal rum och en mindre salong - även dessa med med utsikt över Djurgårdsbrunnsviken.
 
Här finns plats för ett flertal bilar att parkera och det finns även möjlighet för garageplats.
 
Kan tänka mig att byggnaden skulle kunna passa lika bra som en representativ ambassad som privat bostad eller kontor. Personligen skulle jag som älskar events och catering kunna arbeta hemifrån :)
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: