LittleMizzMe

Accept defeat?

Kategori: Viktigt vetande

- Så hur går det med jobb sökandet?
- Du vet hur man söker jobb va?
- Har du frågat på den och den butiken om det finns jobb?
- Du är väl inspriven på arbetsförmedlingen
- Här kommer en länk med ett jobb jag tänkte du kunde söka
 
Omtanke, välvilja eller ett annat sätt att säga "jag förstår att du är en looser och soffpotatis så jag söker åt dig"?
Arbetsmarknaden är inte en ekel plats, och såvida man inte går på lyckopiller skulle jag nog starkast avråda från ett besök till arbetsförmedlingen. För är man som jag okvalificerad för deras små boxar av privilegier så är den enda hjälp man får att sitta i ett rum med andra människor och höra någon säga "vi börjar med att sätta ert namn i högra hörnet och därefter ska vi diskutera hur ni skriver ett CV och söker ett jobb". Vidare spelar det ingen roll huuur bra och kvalificerad och erfaren man är på något - står det inte på papper så räknas det inte. 
Vilket då för mig till nästa ämne - skaffa kompetens.
(*Med AMS-box menas: du är inte 25, du är inte invandrare, du har inte psykiska/fysiska handikapp och du är inte över 65 och du är inte kvalificerad för nystartsjobbsbidrag)
 
CSN tappar bort mina dokument och det är mitt fel, AMS menar på att jag var servitris i gymnasiet (som typ 90% av många andra varit i sin ungdom) så därför är det bara restaurangutbildningar som borde passa mig - men då jag föreslåt det så kvalificeras jag inte dit heller... 
 
Att ge upp? 
Åååå nej, jag söker jobb för fullt och har faktiskt fått vara på hela 3 intervjuer än så länge. 
 
1. Xzakt kundrelation
2. Team Sportia
3. Kramfors Kommun kundtjänst
 
 
Utöver dessa har jag i skrivande stund sökt följande:
  1. Food Catering - Skellefteå
  2. Choice hotell - skellefteå
  3. Western Farm - Boden
  4. Turistinformatör - Storforsen
  5. Allt i allo - Storforsen
  6. Destinationsbolaget - Piteå
  7. Centrumledare - Skellefteå 
  8. Eventansvarig Läkarmissionen
  9. Konsult/ affärsrådgivare - Åkroken
  10. Bryggan Cafe - Skellefteå 
  11. Körunda - Stockholm 
  12. Nordiskt informationskontor - Verksamhetsledare - Umeå
  13. Konditori kringlan
  14. Stormvind - Skelleftehamn
  15. Stadsfesten - Skellefteå
  16. IDG
  17. MannaMinne - Ångermanland
  18. Albertina Catering - Stockholm
  19. Colorama - Umeå
  20. Senstreet kitchen - Umeå
  21. Coop Frys & Dryck - Skellefteå 
  22. dandd
  23. Lokus - säljare
  24. Fourfm
  25. Konferensföreståndare - mellansel
  26. St Johannes församling
  27. Turistinformatör - resor till Israel
  28. fritidsnämnden - Hudiksvall
  29. Våra gårdar
  30. Fritidsledare - Sigtuna
  31. EE Hunddagis
  32. Värdinna Sjöfartshuset
  33. Personal till Brostugan
  34. Sturekatten
  35. Krogen Grisslinge
  36. Jurek - Utvecklare med fokus på evenemang och möten
  37. House of Radon
  38. Real Stars
  39. Event Manager - communitylabs
  40. Fjäderholmarna
  41. Childhood
  42. Productionsledare till TV4 koncept 
  43. Assistent till Advokatbyrå
  44. Patricia
  45. Säljadministratör
  46. utbildningssekreterare till Härnösands stift
  47. Projektkoordinatorer till Stockholmsmässan
  48. BRA söker Servicevärd till Umeå
  49. Dressed & Denim - Umeå
  50. 4h gården Umeå
  51. Studentombud HumSek
 
Finns en hel del fler, men orkar inte sitta och lägga in fler då tiden kan användas bättre och söka fler jobb. Men detta är bara några få av alla jag sökt sen senaste tiden..
 
 
Så att säga att jag bara ligger på soffan är nog en överdrift.. däremot att jag spenderar mer eller mindre all vaken tid framför datorn kan nog stämma lite bättre.. Tar liksom en stund att lägga up ett nytt CV i en ny CV-databank hos varje ny potentiell arbetsgivare som man söker jobb hos. 
 
 
Men hopp är ju det enda som lämnar människa - så bara försöka fortsätta hoppas. 
 
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Om du fortfarande har problem med att hitta arbete: lär dig programmera. Du behöver bara kunna lite ytlig programmering och mest ha en känsla för att typ *designa* webbsidor för att bli kvalificerad för jobb i mängder. Alla vill ha webbsidor. Av någon anledning.

    2017-02-08 | 14:32:45

Kommentera inlägget här: